onsdag den 23. april 2008

Fasan....

Fasanerne har jeg ikke set siden i min have og har heller ikke fundet nogle spor i haven, men jeg ved den stadig er der ....Hvorfor? Nogle dagen kan jeg høre kokken gokke flere gange i timen og andre gange et par gange om dagen, så kokken er der stadig, men hønsene har jeg ikke set, men de er nok også i gang med at ruge en ny generation af fasaner til verden.....
Her er lidt fakta om fasanen:
Fasanen er importeret fra Asien i 1500 tallet af dansk konger og herremænd, som ville bruge fasanen til at jage efter. Fasanen blev udbredt i Danmark (resten af Europa) forholdsvis hurtigt. Mange godser lavede ”hønsegårde”, hvor de opdrættede fasanerne, som så senere blev sat ud af herremanden, så han kunne skyde den igen. Fasanerne blev udruget og ”opfostret” af almindelige høns.
Ikke alle er begejstret for fasanen. Ørne og falke blev kraftig udryddet af jægere, da de åd godsejernes fasaner. Derfor har ørne og falke haft en kraftigt nedgang i antal siden fasanen kom til landet.
I 1840 begyndte fasanen selv at yngle i den frie natur i Danmark, og man mener, at der ca. er 250.000-300.000 par som yngler i Danmark i dag.
Selv om fasanen selv yngler i Danmark i dag, er der stadig mange godser og også private, som stadig opdrætter fasaner og sætter fasanerne ud i forbindelses med jagt. Der skydes årligt omkring 800.000 fasaner og man mener at ca. 2/3 af disse er udsat.
Kokken (hannen) vejer ca. 1.100-1.600 g og har et sort hoved, rødbrun krop og en lang hale. Kokken er polygam. Hønen (hunnen) vejer ca. 8.00-1.300 g er ikke nær så farverig som kokken. Hønen er gråbrun med mørke pletter. Hønens ”farve valg” er meget praktisk, da der er hønen, der ruger æggene ud gemt mellem halvlangt græs. Æggene lægges midt i april måned og udklækkes ca. 1 måned senere. Den første tid er kyllingerne meget sårbare, især kulde og regn i flere dage i træk slå kyllingerne ihjel, da de ikke har mulighed for at tørre sig.
Fasanen opholder sig mange forskellige steder; åbne områder, skove og hegn. Fasanen sover i høje træer om natten for at undgå at blive ædt af fx ræven. Fasanens føde består af lidt af hvert; små insekter, biller, snegle og plantefrø.

I den kommende periode skal jeg undersøge nærmere, hvilke dyr der kommer på biotopen. Når det bliver lidt varmere og der kommer flere planter op skal disse også undersøges nærmere.
Så skal jeg bruge mere tid på at sætte mig ind i de enkelte planter og dyr.

Litteratur:
http://www.landbocentrum.dk/nyhedsbreve/fasanen06%20lysegr%C3%B8n.pdf
http://da.wikipedia.org/wiki/Fasan

Ingen kommentarer: